tisdag 11 november 2008

"Ny teknik"

Jag har ändrat min teknik när jag ska sy ihop mudden med kjoltyget! Med andra ord kan man säga att jag har utvecklats. Jiippii!

Kjolen på bilden är sydd med den nya tekniken. Det är svårt att se skillnaden på ett färdigt resultat. Den har ingen direkt större betydelse heller men för den kräsna som exempelvis mig har det en större innebörd :)

Kjolen är sydd i storlek Nyfödd. Kjoltyget kommer från IKEA och muddtyget från Ohlssons.

Mudden är ju kortare än kjollinningen. För att sy ihop mudden med kjoltyget har jag tidigare sytt en rynksöm vid linningen, dragit ihop kjoltyget så att det blir lika stor som mudden för att sedan sy ihop med en "fusk "overlocksöm. Innan jag sydde ihop delade jag även in mudden och kjollinningen i fjärdedelar genom att markera med nålar. Detta gör att tyget fördelas jämnt på mudden.

Nu har jag testat en annan teknik som blev mycket bättre för att få ihop mudden med kjoltyget. Istället för att göra som jag beskrivit ovan har jag struntat i att sy en rynksöm på kjoltyget. Delade och nålade fortfarande in mudd och kjollinningen i fjärdedelar men sträckte nu mudden samtidigt som jag sydde ihop delarna, så att de skulle bli lika långa. Fjärdedelsmarkeringarna passade in med varandra medan jag sydde. Vecken på kjoltyget blir nu mer jämnt fördelade och resultatet blir enligt mig mycket snyggare.

Jag har ju ingen overlockmaskin utan använder mig av sk "fusk" overlocksöm som finns på min vanliga Husqvarna symaskin. Fungerar perfekt den med! Men önskan om att skaffa en riktig overlockmaskin i framtiden finns ändå kvar ;)

Inga kommentarer: