söndag 23 augusti 2009

Långärmad singoallaklänning

Tänkte att nu när hösten snart är här ska jag fylla på dotterns garderob med några långärmade singoallaklänningar. Den här klänningen kallar jag för prototyp ett då jag försöker få till det perfekta mönstret. Ursprungsmönstret har jag använt mig av här och här fast som ni kan se så har jag nu förlängt ärmarna samt även gjort klänningen aningens snävare.

Material:
Blommigt secondhand tyg i bomull. Vitt kantband från Ohlssons (finns på insidan av halsringningen). Resårband.

Mönster:
Omgjort mönster från Föräldrar och barn nr 3-09. Stl 70/bebis.

Reflekterar:
Testade för första gången att fålla klänningen med en tvillingsöm och det blev ett riktigt snyggt resultat. Kul detalj istället för vanlig enkel raksöm. Är på det stora hela nöjd med prototyp ett bortsett från ärmarna som blev alldeles för breda, de ska göras smalare i prototyp två. Är nöjd med klänningens vidd när jag använder mig av tyg som ej är i stretch. Här även tänkt att sy en klänning i interlock men kommer då smala vidden på klänningen ytterliggare.

Inga kommentarer: